Pro nezaplacené tuzemské a zahraniční faktury lze na základě počtu dní prodlení vystavit automatizovaně upomínky. Počet tištěných upomínek na nezaplacené faktury si definuje uživatel na základě svých zvyklostí v konfiguraci podsystému FÚ.
Vytvořené upomínky lze prohlížet a upravovat. Po provedených úpravách probíhá tisk upomínek, který je definován uživatelem dle přiloženého vzoru.
Upomínky lze tisknout v češtině, slovenštině, angličtině, němčině, francouzštině, španělštině a italštině.
Pro interní potřebu slouží přehledy očekávaných upomínek.
Před prvním použitím upomínek je třeba provést řadu nastavení podle konkrétních podmínek uživatele. Výchozí nastavení pro zasílání upomínek
Ve výběrových kritériích volíte, zda budete upomínky vytvářet např. pro jednoho odběratele zadáním IČO nebo názvu nebo pro jednu konkrétní fakturu podle variabilního symbolu. Počet upomínek můžete ovlivnit i zadáním limitního obnosu. Při vytváření upomínek Vás program informuje o počtu zpracovaných vět, udává počet vytvořených upomínek a počet vyřazených vět - tento údaj je závislí na nastavení limitů pro jednu fakturu a odběratele v součtu. Do upomínek lze vybírat vystavené nezaplacené faktury, a to na základě počtu dní prodlení, který je zadán v konfiguraci pro zpracování upomínek.
Výběrová kritéria dále umožní omezit výběr dle:
Saldokontního účtu OD - DO
Čísla dokladu OD - DO
Obnos OD - DO
Datum splatnosti OD - DO
Odběratel
Volitelně je možné vytvářet upomínky i pro Zálohové faktury
Faktury navržené k upomínání si můžete prohlížet, upravovat datum vystavení upomínky, adresu a číslo formuláře, popřípadě návrh upomínky smazat. K jedné faktuře lze vytvářet tři i více upomínek. Pro 1. - 3. upomínku je možné si navrhnout uživatelský text. Pro 4. a vyšší upomínku je pak již používán text v pořadí třetí. Upomínky lze tisknout na papír nebo zasílat elektronicky e-mailem či do datové schránky. Na seznamu upomínek vidíte tuto informaci ve sloupci Způsob předání. Způsoby zaslání upomínek lze samozřejmě kombinovat (část zasílat poštou, část elektronicky). Pokud chcete zasílat elektronické upomínky, je třeba nejdříve provést řadu nastavení podle vašich konkrétních podmínek. Podrobný je k dispozici na Výchozí nastavení pro zasílání upomínek. Před prvním použitím upomínek je zároveň třeba si nastavit v konfiguraci Finančního účetnictví počet dní pro uhrazení upomínané pohledávky. Tento počet dní se používá ve standardním textu upomínky.
Další nabídka
Bílý čtyřlístek
Zobrazí všechny upomínky
Červený čtyřlístek
Zobrazí pouze vystavené upomínky
Modrý čtyřlístek
Zobrazí pouze odeslané upomínky
Hnědý čtyřlístek
Zobrazí upomínky na faktury nezaplacené
Zelený čtyřlístek
Zobrazí upomínky, kde je faktura již zaplacená v plné výši
Zelený čtyřlístek - podbarvená 2 pole
Zobrazí pouze upomínky již zaplacených faktur, ale upomínka není neodeslaná
Hlavička
Zobrazení aktuálních položek uživatele, který je vytvořil
Saldo
Zobrazí saldo za firmu
Přehled
Zobrazí přehled za fakturu
Faktura
Zobrazí doklad, ke kterému upomínka patří
Před tiskem či elektronickým odesláním upomínek si v browse vyberte a označte zatržítkem ty upomínky, které chcete vytisknout. Pokud jste zatrhli upomínku, která již byla vytištěna či elektronicky odeslána, dojde k jejímu tisku/odeslání znovu (bez jakéhokoliv dotazu) a změní se datum vytvoření upomínky. Pokud ve volbě tisk upomínky zatrhnete upomínku, která má být odeslána elektronicky, nevytiskne se.
Pro tisk upomínek na papír (jde o upomínky označené ve sloupci Způsob předání jako „složka na disku“) je k dispozici následující nabídka:
Tisk upomínek pro interní potřebu
Před tiskem je třeba na levé straně seznamu označit ty faktury, k nimž se mají upomínky vytisknout. Poté se vytisknou standardní upomínky, do seznamu upomínek se ale nezaznamená ani datum, kdy byla vytištěna, ani příznak vytištění.
Tisk upomínek - dopis k odeslání
Před tiskem je třeba na levé straně seznamu označit ty faktury, k nimž se mají upomínky vytisknout. Poté se vytisknou standardní upomínky, do seznamu se zaznamená datum jejího vytištění a příznak jejího vytištění.
Tisk upomínek se složenkou
Dopis k odeslání - jde o specifický tisk na zakázku pro konkrétního zákazníka (ZIS).
Opakovaný tisk upomínek se složenkou
Jedná se o specifický tisk na zakázku pro konkrétního zákazníka.
Formulář 11 = první upomínka český jazyk
Formulář 12 = první upomínka slovenský jazyk
Formulář 13 = první upomínka anglický jazyk
Formulář 14 = první upomínka německý jazyk
Formulář 21 = druhá upomínka český jazyk
Formulář 22 = druhá upomínka slovenský jazyk
Formulář 23 = druhá upomínka anglický jazyk
Formulář 24 = druhá upomínka německý jazyk
Formulář 31 = třetí upomínka český jazyk
Formulář 32 = třetí upomínka slovenský jazyk
Formulář 33 = třetí upomínka anglický jazyk
Formulář 34 = třetí upomínka německý jazyk
Kód formuláře se dotahuje podle kódu řeči v Adresáři firem. Změna kódu formuláře se může použít pouze v situaci, kdy potřebujete změnit standardní označení formuláře pro tisk upomínky. Použití nestandardního formuláře však předpokládá, že byla zároveň provedena uživatelská úprava formulářů pro upomínky. Před použitím této nabídky se informujte předem u našich konzultantů.
Varianta 1 (základní)
Konfigurace není vyplněna v části Adresa do záhlaví ani v části Osoba oprávněná k podpisu.
Výsledek: vyřizuje „uživatel“, podepsán „uživatel“.
Varianta 2
V konfiguraci není zatržená advokátní kancelář, ale je tam zadaná přednostně podepisující osoba.
Výsledek: vyřizuje „uživatel“, podepsána osoba oprávněná k podpisu.
Varianta 3
Nevyplněný tajemník v konfiguraci, ale zadaná advokátní kancelář.
Výsledek: v hlavičce se tiskne „advokátní kancelář“ , ale vyřizuje „uživatel“ a podepsaná je osoba oprávněná k podpisu. Pokud se toto nelíbí, je třeba vyplnit konfiguraci dle varianty 4.
Varianta 4
V konfiguraci upomínek je vyplněný tajemník advokátní kanceláře, před tiskem zadaná advokátní kancelář.
Výsledek: v hlavičce je advokátní kancelář, vyřizuje „tajemník advokátní kanceláře“ podepisuje „tajemník advokátní kanceláře.