Obsah

Zápočty

Úloha umožní provést výběr došlých a vydaných faktur jedné firmy. Výběr probíhá buď podle čísla firmy nebo podle IČO. Výběr podle IČo se provádí u těch firem, které mají různé pobočky, ale společné IČO.
Pro zápočty je nejprve vytvořen „Návrh zápočtu“, který lze prohlížet, případně upravovat. Další fází je tisku Návrhu zápočtu buď pro interní potřebu (pro kontrolu), kdy nedochází k žádnému označení, že zápočet byl odeslán. Další fází je tisk zápočtu k odeslání - v tomto případě je naplněno datum odeslání zápočtu. Pokud je zápočet odsouhlasen, je třeba provést jeho potvrzení a v tomto případě dojde k vygenerování interních dokladů pro došlé a vydané faktury a je projeden jejich zápis do deníku interních dokladů.
Pro správné fungování úlohy Zápočty je třeba mít vyplněnou konfiguraci pro Zápočty, kde jsou uvedeny jednak údaje pro zaúčtování, jednak údaje pro tisk návrhu Zápočtu.

Ikony v záhlaví Zápočtu

Čtyřlístky
Zobrazí, buď všechny zápočty, jenom návrhy, pouze odeslané nebo pouze potvrzené
Nový
provede nový návrh zápočtu podle zadaných parametrů pro výběr
Potvrzení Provede potvrzení zápočtu, včetně vygenerování interních dokladů
Storno Provede storno potvrzeného zápočtu
Generuj KR
Vygeneruje kurzové rozdíly k zápočtu
Tisky
V této nabídce jsou k dispozici tiskové výstupy. Před samotným zpracováním zápočtu je možné zpracovat sestavu „Kompenzace“, která vytiskne faktury, které je možné kompenzovat. Dále jsou k dispozici tiskové formuláře Zápočtu v češtině a angličtině.
Další nabídka

Pořízení zápočtu

1) Zápočty lze provádět ručně přes bankovní výpisy jako ruční záznam nebo se může využívat automatického vytvoření Zápočtů.
2) Tuto volbu nalezneme zde:

3) Nejprve provedeme vytvoření sestavy kompenzace. Ta nám zobrazí všechny pohledávky a závazky za danou firmu, které by mezi sebou šlo započítat.

4) Jakmile známe firmu, můžeme pokračovat dál k samotnému vytvoření návrhu zápočtu.
5) V ikonách použijeme ikonu Nový.

6) Zobrazí se tabulka, kde budeme zadávat další parametry pro Zápočet.

7) Po vytvoření návrhu uvidíme v browse připravený zápočet.

V levé části jsou pohledávky a doporučujeme vždy odmazat všechny faktury, které se nebudou započítávat se závazky. Jedná se jen o lepší přehlednost. Vždy chcete docílit toho, že se Vám v rozdílu zápočtů zobrazí nula. Tím máte odkontrolováno, že máte stejné částky na straně pohledávek i na straně závazků.
8) V tento moment použijete sestavu Návrh zápočtu k odeslání.

Vyplníte variabilní symbol nevyčerpaného dokladu a potvrdíte. Vytvoří se Vám sestava, kterou si uložíte ve formátu PDF a zašlete příslušné firmě na vědomí, že byl vytvořen zápočet mezi těmito doklady, případně s dalším doplatkem/nedoplatkem.
9) Po vytvoření sestavy dostane zápočet příznak, že byl odeslán. Zápočet může být také odeslán e-mailem přímo firmě nebo na vlastní e-mailovou adresu.

To způsobí, že se na fakturách změní forma úhrady a faktura je vidět jako zaplacená.

Na záložce platby je pak vidět odeslaný zápočet.

Je to z toho důvodu, aby se takové faktury nedostaly do příkazů k úhradě.
10) Až Vám protistrana potvrdí zápočet, tak použijete ikonu potvrzení.

Tím dáte programu pokyn k vygenerování interních dokladů s typem dokladu Zápočet. Vygenerují se interní doklady, kterými jsou uhrazeny všechny započítávané faktury. Rozúčtování je dotažené z příslušné kontace a souvztažnosti.

Videonávod k zápočtům