====== Upomínky ====== Pro nezaplacené tuzemské a zahraniční faktury lze na základě počtu dní prodlení vystavit automatizovaně upomínky. Počet tištěných upomínek na nezaplacené faktury si definuje uživatel na základě svých zvyklostí v [[:orsoftopen:p0:p0_konfce#upominky|konfiguraci podsystému FÚ]]. Vytvořené upomínky lze prohlížet a upravovat. Po provedených úpravách probíhá tisk upomínek, který je definován uživatelem dle přiloženého vzoru.\\ Upomínky lze tisknout v češtině, slovenštině, angličtině, němčině, francouzštině, španělštině a italštině.\\ Pro interní potřebu slouží přehledy očekávaných upomínek.\\ Před prvním použitím upomínek je třeba provést řadu nastavení podle konkrétních podmínek uživatele. [[:orsoftopen:p0:p0_impl|Výchozí nastavení pro zasílání upomínek]] === Výběr === Ve výběrových kritériích volíte, zda budete upomínky vytvářet např. pro jednoho odběratele zadáním IČO nebo názvu nebo pro jednu konkrétní fakturu podle variabilního symbolu. Počet upomínek můžete ovlivnit i zadáním limitního obnosu. Při vytváření upomínek Vás program informuje o počtu zpracovaných vět, udává počet vytvořených upomínek a počet vyřazených vět - tento údaj je závislí na nastavení limitů pro jednu fakturu a odběratele v součtu. Do upomínek lze vybírat vystavené nezaplacené faktury, a to na základě počtu dní prodlení, který je zadán v konfiguraci pro zpracování upomínek. Výběrová kritéria dále umožní omezit výběr dle:\\ **Saldokontního účtu OD - DO** \\ **Čísla dokladu OD - DO** \\ **Obnos OD - DO** \\ **Datum splatnosti OD - DO** \\ **Odběratel** * IČO * Číslo firmy Volitelně je možné vytvářet upomínky i pro **Zálohové faktury** ====== Prohlížení a další zpracování upomínek ====== Faktury navržené k upomínání si můžete prohlížet, upravovat datum vystavení upomínky, adresu a číslo formuláře, popřípadě návrh upomínky smazat. K jedné faktuře lze vytvářet tři i více upomínek. Pro 1. - 3. upomínku je možné si navrhnout uživatelský text. Pro 4. a vyšší upomínku je pak již používán text v pořadí třetí. Upomínky lze **tisknout na papír** nebo **zasílat elektronicky e-mailem či do datové schránky**. Na seznamu upomínek vidíte tuto informaci ve sloupci Způsob předání. Způsoby zaslání upomínek lze samozřejmě kombinovat (část zasílat poštou, část elektronicky). Pokud chcete zasílat elektronické upomínky, je třeba nejdříve provést řadu nastavení podle vašich konkrétních podmínek. Podrobný je k dispozici na [[:orsoftopen:p0:p0_impl|Výchozí nastavení pro zasílání upomínek. ]] Před prvním použitím upomínek je zároveň třeba si nastavit v konfiguraci Finančního účetnictví počet dní pro uhrazení upomínané pohledávky. Tento počet dní se používá ve standardním textu upomínky. ===Ikony=== **Další nabídka**\\ * **Odesílání elektronických upomínek - E-mailem** \\ Vytvoří se formulář PDF, upomínka bude automaticky odeslána odběrateli na adresu, která je uvedená v Adresáři firem.\\ * **Odesílání elektronických upomínek - E-mailem s úpravou** \\ Formulář upomínky bude odeslán na e-mailovou adresu pracovníka, který upomínku vytvořil. V této volbě je možné provést úpravu textu e-mailu a po té odeslat odběrateli.\\ * **Odesílání elektronických upomínek - Do datové schránky** \\ Vytvoří se formulář PDF, upomínka bude automaticky odeslána odběrateli do datové schránky, která je uvedená v Adresáři firem na záložce "Elektronická komunikace - Způsob předávání.\\ * **Odesílání elektronických upomínek - Do souboru PDF** \\ Vytvoří se soubor PDF k tisku.\\ * **Adresy pro elektronickou komunikaci** \\ Zde je možné zadat údaje potřebné pro elektronické zasílání upomínek konkrétnímu zákazníkovi. Údaje se zadávají v Adresáři firem.\\ * **Označit jako neodeslanou** \\ Pokud již byla upomínka odeslána, můžeme pomocí této nabídky "vymazat" příznak odeslání upomínky.\\ * **Aktualizace způsobu doručení dle adresáře** \\ Tato nabídka je určena pro situace, kdy byl nejdříve vytvořen seznam faktur k upomínání a teprve následně byly v adresáři zadány údaje pro elektronickou komunikaci. U zatržených záznamů jsou automaticky doplněny informace z adresáře. Z Adresáře se doplňují údaje o odběrateli, kód země a kód řeči. Podle kódu řeči je volen formulář pro tisk (čeština, slovenština, angličtina, atd.\\ * **Změna formuláře pro vybrané upomínky** \\ Tato nabídka se může použít pouze v situaci, kdy potřebujete změnit standardní označení formuláře pro tisk upomínky. Použití nestandardního formuláře však předpokládá, že byla zároveň provedena uživatelská úprava formulářů pro upomínky. Před použitím této nabídky se informujte předem u našich konzultantů. * **Hromadná aktualizace stavu faktury** \\ Tisk upomínky aktualizuje příznak, že existuje k faktuře upomínka.\\ **Bílý čtyřlístek** \\ Zobrazí všechny upomínky\\ **Červený čtyřlístek** \\ Zobrazí pouze vystavené upomínky\\ **Modrý čtyřlístek** \\ Zobrazí pouze odeslané upomínky\\ **Hnědý čtyřlístek** \\ Zobrazí upomínky na faktury nezaplacené\\ **Zelený čtyřlístek** \\ Zobrazí upomínky, kde je faktura již zaplacená v plné výši\\ **Zelený čtyřlístek - podbarvená 2 pole** \\ Zobrazí pouze upomínky již zaplacených faktur, ale upomínka není neodeslaná\\ **Hlavička** \\ Zobrazení aktuálních položek uživatele, který je vytvořil\\ === Záložky v záhlaví === **Saldo**\\ Zobrazí saldo za firmu\\ **Přehled**\\ Zobrazí přehled za fakturu\\ **Faktura**\\ Zobrazí doklad, ke kterému upomínka patří\\ ===Tisky=== Před tiskem či elektronickým odesláním upomínek si v browse vyberte a **označte zatržítkem ** ty upomínky, které chcete vytisknout. Pokud jste zatrhli upomínku, která již byla vytištěna či elektronicky odeslána, dojde k jejímu tisku/odeslání znovu (bez jakéhokoliv dotazu) a změní se datum vytvoření upomínky. Pokud ve volbě tisk upomínky zatrhnete upomínku, která má být odeslána elektronicky, nevytiskne se.\\ Pro **tisk upomínek na papír ** (jde o upomínky označené ve sloupci Způsob předání jako "složka na disku") je k dispozici následující nabídka:\\ **Tisk upomínek pro interní potřebu**\\ Před tiskem je třeba na levé straně seznamu označit ty faktury, k nimž se mají upomínky vytisknout. Poté se vytisknou standardní upomínky, do seznamu upomínek se ale nezaznamená ani datum, kdy byla vytištěna, ani příznak vytištění.\\ **Tisk upomínek - dopis k odeslání**\\ Před tiskem je třeba na levé straně seznamu označit ty faktury, k nimž se mají upomínky vytisknout. Poté se vytisknou standardní upomínky, do seznamu se zaznamená datum jejího vytištění a příznak jejího vytištění.\\ **Tisk upomínek se složenkou**\\ Dopis k odeslání - jde o specifický tisk na zakázku pro konkrétního zákazníka (ZIS).\\ **Opakovaný tisk upomínek se složenkou**\\ Jedná se o specifický tisk na zakázku pro konkrétního zákazníka.\\ ===== Formuláře pro upomínky ===== Formulář 11 = první upomínka český jazyk \\ Formulář 12 = první upomínka slovenský jazyk \\ Formulář 13 = první upomínka anglický jazyk \\ Formulář 14 = první upomínka německý jazyk \\ Formulář 21 = druhá upomínka český jazyk \\ Formulář 22 = druhá upomínka slovenský jazyk \\ Formulář 23 = druhá upomínka anglický jazyk \\ Formulář 24 = druhá upomínka německý jazyk \\ Formulář 31 = třetí upomínka český jazyk \\ Formulář 32 = třetí upomínka slovenský jazyk \\ Formulář 33 = třetí upomínka anglický jazyk \\ Formulář 34 = třetí upomínka německý jazyk \\ Kód formuláře se dotahuje podle kódu řeči v Adresáři firem. Změna kódu formuláře se může použít pouze v situaci, kdy potřebujete změnit standardní označení formuláře pro tisk upomínky. Použití nestandardního formuláře však předpokládá, že byla zároveň provedena uživatelská úprava formulářů pro upomínky. Před použitím této nabídky se informujte předem u našich konzultantů. {{:orsoftopen:p0:upominky:pupom2.png}} {{:orsoftopen:p0:upominky:pupom3.png}} ===== Varianty tisku v konfiguraci ===== **Varianta 1 (základní)**\\ Konfigurace není vyplněna v části Adresa do záhlaví ani v části Osoba oprávněná k podpisu.\\ **Výsledek:** vyřizuje „uživatel“, podepsán „uživatel“. \\ **Varianta 2**\\ V konfiguraci není zatržená advokátní kancelář, ale je tam zadaná přednostně podepisující osoba.\\ **Výsledek:** vyřizuje „uživatel“, podepsána osoba oprávněná k podpisu. \\ **Varianta 3**\\ Nevyplněný tajemník v konfiguraci, ale zadaná advokátní kancelář.\\ **Výsledek:** v hlavičce se tiskne „advokátní kancelář“ , ale vyřizuje „uživatel“ a podepsaná je osoba oprávněná k podpisu. Pokud se toto nelíbí, je třeba vyplnit konfiguraci dle varianty 4. \\ **Varianta 4**\\ V konfiguraci upomínek je vyplněný tajemník advokátní kanceláře, před tiskem zadaná advokátní kancelář. \\ **Výsledek:** v hlavičce je advokátní kancelář, vyřizuje „tajemník advokátní kanceláře“ podepisuje „tajemník advokátní kanceláře. \\ =====Jak upravit formuláře pro tisk upomínek===== \\ {{youtube>Td4YVcKRUcI?large}} \\ \\ \\